måndag 21 november 2011

Om reaktionerna på SCUM-manifestet

Min morsa frågade i dag vad jag tyckte om ovan nämnda teaterföreställning, men kanske mest om reaktionerna. Jag svarade: Det handlar mest om medelåldersmän som har en skev verklighetsuppfattning, nämligen den om att samhället styrs av radikala feminister och att någon gång får det vara nog. (Hur absurt det är att Moderata männen i aktuella kommun tänker demonstrera mot en teaterföreställning är inte värt att skriva ut.)
Men det jag inte sa till morsan var följande, eftersom det slog mig först senare:
Efter dåden i Utöya blev nationalister i Norden tilldelade ett visst ansvar eftersom de hade gemensam världsbild med Breivik. Men det Breivik också hade en uppfattning om var hur feminismen och kulturmarxister styr världen.
Så frågan som jag tycker då borde ställas till dem som är så upp över öronen förbannade på Turteatern, och personer som försvarar uppsättningen, är: Är ni medvetna att ni delvis delar exakt samma världsbild som Breivik?

4 kommentarer:

  1. Två saker till jag finner märkliga
    1) Alexander Bards beskrivning om vad klassamhället är i dag: I dag har vi människor med tusen riktiga vänner på facebook, och vissa som bara sitter och porrsurfar i ett hörn, där har vi dagens klasskamp.
    Han kallar det den digitala utslagningen.
    2) Maria Schottenius visade på skrämmande okunskap när hon först och främst stavade namnet John Rawls fel, och sedan gav hon honom epitet "marknadsliberal" tillsammans med Robert Nozick och Ayn Rand. Hallå farfar!!!! Nozick och Rawls var fiender, alltså filosofiskt, i hela deras liv!

    SvaraRadera
  2. det är min favorit konspiration/världsbild, nykonservativa (förenar rasister, kulturkonservativa och många inom mainstreamhögern) som inbillar sig att världen sedan 60-talet styrs av ett illvilligt kotteri bestående av kulturmarxister, kulturskribenter, radikalfeminister och politiskt korrekta politiker.

    på något sätt ska denna vänstersekt ha sjanghajat både akademin (särskilt sociologin, pedagogiken och humanioran) och kulturen (särskilt konsten, poesin och dramatiken), och utifrån denna bastion förtrycker man folket medelst abstrakt konst och skeva, ovetenskapliga teorier (gärna samlade under paraplybegreppet "postmoderna").

    jag kanske saknar inlevelseförmåga, men jag kan omöjligen förstå hur någon kan tro att anna odell har mer makt än svenskt näringsliv och dess olika utskott (moderata samlingspartiet, regeringen, timbro, centrum för rättvisa, 90 % av de svenska dagstidningarna, familjen bonnier, familjen stenbeck)

    SvaraRadera
  3. den är nice. man borde passa på att skriva en roman om kulturelitens maktspel.

    SvaraRadera