torsdag 8 december 2011

Det är besynnerligt. Ibland upplever man sin omgivning och allt man företar sig i form av tecken, i form av hemliga förbindande trådar mellan alla ens delar i sitt liv, likt ett kluster under allt det som händer en, finns de otaliga föreningarna, dolda i väntan på uppmärksamhet; man kan ju bli nyplatonsk mystiker för mindre.
En sådan sak är följande: På mabd-bloggen har de pratat om Talking Heads platta Remain in Light och eftersom jag aldrig lyssnat på Talking Heads slog jag på den och blev imponerad. Sedan speciellt spår nummer tre, The Great Curve. Och vad händer då när jag ligger helt uppslukad av Knausgårds fjärde volym i Min Kamp. Jo, Knausgård skriver: Når jeg for for eksempel spilte Remain in Light, som jeg hadde gjort jevnlig siden åttende klasse, og aldri gikk lei, og den tredje låten, The Great Curve[sic!], kom, med sitt fantastiske duvende, samtidig komplekse komp... bla bla lång mening

Kanske egentligen inte så jättestort sammanträffande, men ändå! Man får för sig saker, som verkligen saknar grund.

1 kommentar:

  1. är det biljaktslåten?

    lite annan sak men; jag tycker det är kul när man uppmärksammar precis samma obetydliga grej i något, som när man läser ett efterord till en roman, och den som skrivit efterordet tar fasta på exakta samma formulering som man själv har reagerat på!

    SvaraRadera