söndag 19 juli 2009

"Well, I fell in love with the world in you, And now I feel old "

Jag sitter och dricker en staropramen från pappas 60årsfest som fortfarande pågår utanför mitt rum, och mår ypperligt. jag har suttit och lyssnat på historier om hur pappas mamma och pappa, min farmor och farfar, var, och hur pappa stött min faster och hans bröder. min pappa hade också en brorsa, matti, som var ett finskt krigsbarn. han dog i en bilolycka vid 21års ålder, men varje gång matti nämns så tycker jag han verkade så fin. han hade tydligen hälsat på sin pappa efter kriget, men pappan hade blivit gravt alkoholiserad, och sa till matti att han borde åka tillbaks till sverige, vilket han gjorde. min pappas syskon berättar så ohämmat också. dom beskriver verkligen hur deras relationer var med alla dessa familjemedlemmar, utan att porträttera någon mer sympatisk än vad dom var, fast även aldrig på ett nedvärderande sätt. utan dom beskriver allt och alla väldigt kärleksfullt, men ändå sanningsenligt. nu kommer sömnen. godnatt.

ps. ladda hem skivan "Noah and the whale - the first days of spring". verkligen jättefin. vemodigt, göraslutigt och fint, med inslag av glädje då och då. ds.

länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar