tisdag 12 januari 2010

Jag har genomfört en liten studie om Zooey Deschanels framträdanden i talk shows. Min tes går ut på att Zooey förlorar i charm ju gaddigare hon blir.

Jag har här valt ut tre stycken intervjuer från olika år, där jag tycker att man kan märka hennes förändring.

I den första intervjun, som antagligen gjordes 2002, då The Good Girl gick på bio, har hon en ful frisyr och lever inte alls upp till den snygghet som är förknippad med hennes namn. Men man måste bara älska den där tjejen som med ett ivrigt och naivt kroppsspråk sitter och drar klockrena skämt. ”-Do you have hobbies? – It’s funny you should mention that! I have a lot of hobbies!”



I den andra intervjun har det gått några år, det är 2006, och hon har varit med i en del filmer. Hon är fortfarande inte överdrivet gaddig, men hon känns väldigt avslappnad och naturlig. Hon är inte lika sprallig som i den första intervjun, och kanske inte lika rolig, men hon ger ett mognare intryck. På den här tiden var hon i sitt esse.



I den tredje intervjun har ytterligare tre år gått. Hon är nu väldigt känd och har bla varit med i 500 Days of Summer. Här kan vi märka en klar skillnad från de förra intervjuerna, både i utseende och karisma. Hon har gått och blivit riktigt snygg, men gör ett väldigt förvirrat intryck. Redan från början märker man att hon inte är lika laid-back som förut. Hon verkar osäker och den komiska tajmingen är som bortblåst. Efter en liten stund börjar hon berätta en lång och ostrukturerad historia, och när hon väl kommer till poängen är den inte särskilt rolig. Efter det orkade jag inte ens titta längre. Vad hände med hennes självförtroende, hennes charm och självdistans? Har kändisskapet gått henne över huvudet? Har hon fått för många komplimanger för sina vackra ögon? Hon ger i alla fall ett mycket tråkigare intryck än i de tidigare intervjuerna. Kanske är det priset man får betala för ett fantastiskt yttre…

17 kommentarer:

  1. har du ingen coolare bild att ha däruppe vicke? när ska vi ta en på en gänget? du vet när vi går i bredd och är sköna, "kungarna från broadway" liksom.

    SvaraRadera
  2. nu har jag kollat. visst har du rätt. jag tycker dock att hon är lite väl intensiv i första men hon har ju överlägset mest personlighet där. i den andra är hon ändå ganska rolig när hon pratar om olsen twins. det känns som att problemet är att hon blir drygare(verkar verkligen dryg i sista) och det är väl precis som du säger att hon tappat allt det där sköna. men jag tycker kanske att hon visar lite dryga tendenser redan från början, fast det klart att då känns det ganska ironiskt. man får typ intrycket att hon blivit den hon driver med i början.

    SvaraRadera
  3. jag vet inte vad jag ska göra idag!!

    SvaraRadera
  4. ah vad roligt att du orkade kolla igenom dem!
    jo, hon har ju ett sarkastiskt och träffsäkert sätt i de första intervjuerna. i den sista finns inte självdistansen kvar på samma sätt.

    c

    SvaraRadera
  5. vi kanske kan göra nåt senare idag, jag ska visserligen analysera fröken julie, men vi kan göra nåt innan det!

    c

    SvaraRadera
  6. jag kanske ska ta en lång promenad nån gång idag.

    c

    SvaraRadera
  7. shit jag måste till psyket kom jag på!!!!!!!!!!!! fy fan vad jobbigt och trist!!!

    SvaraRadera
  8. jo, det var ganska intressant, jag visste inte ens hur hon såg ut. precis, precis, men man blir ju nästan chockad av första intervjun.

    jag skulle kunna hänga lite ikväll om någon vill. fast jag kanske inte är hemma förrän vid tiotiden.

    SvaraRadera
  9. jag håller på att planera och känna mig duktig! även fast det förmodligen inte leder till nåt

    SvaraRadera
  10. jag måste köpa ett skrivbord!!!!!!!!!!!!!! nån som har lust å åka å kolla på sånna nån dag?

    SvaraRadera
  11. du har helt rätt! hon var ju charmig som ett troll i början, men i den sista verkar hon bara arrogant och frånvarande. min slusats är att hon har fått på tok för bra självförtroende

    b

    SvaraRadera
  12. hon var ju som redan sagt väldigt charmig i första intervjun, och "hobbies-skämtet" fick mig att skratta. dock tänkte jag lite på att dom två senaste intervjuerna är från jimmy kimmel, som verkligen inte är rolig, och första från david letterman, som faktiskt har sina stunder. men det kanske är så att man blir tråkigare ju äldre man blir? i dont know, i'm not a doctor. jag är förresten på att göra något ikväll, ska försöka skriva lite på tentan men kan la inte ta hela kvällen! hör av er till mig om nåt styrs upp, jag är ett nästan säkert kort. förresten fick det här mig att tänka på intervjun med jay-z i david letterman, för dom som inte sett är den helt fenomenalt rolig. för dom som sett den också iofs, jag ser om den nu! här är länken:

    http://www.youtube.com/watch?v=3cDEr_TFgns

    SvaraRadera
  13. haha, med risk för att vara dryg, men när jay z säger "you had some developments in your life as well, dave. it's like the pot calling the kettle sneaky". genius!

    SvaraRadera
  14. b, är det inte snarare så att hon har blivit osäkrare? visst, hon har fått mycket komplimanger och uppskattning, men det är en ytlig bransch det där... och fåfängan kan få en att tappa kontakten med sig själv, eller nåt.
    det är roligt att analysera någon så här utifrån några offentliga framträdanden, kanske lite skevt, men roligt.
    men torkel jag tycker ändå att hon är mycket skönare i den andra intervjun än i den tredje...

    c

    SvaraRadera
  15. det är sant, hon är mer sympatisk i andra än tredje. fin maxipromenad, tack för den!

    SvaraRadera
  16. tja, bakom alla självsäkra fasader döljer det sig väl en viss grad av osäkerhet. men jag förstår inte varför hon skulle vara mer osäker i de senare intervjuerna. det är väl snarare så att man lägger sig till med en viss attityd om man verkar i den branschen för länge. det är säkert den enklaste och effektivaste överlevnadsstrategin, att anpassa sig efter förväntningar och omgivande strukturer.

    b

    SvaraRadera