söndag 28 mars 2010

Hypemaskinen

Här kommer 4 bra album som släppts detta det 2010e året efter Kristus presumtiva födelse:

Northern Portrait - Criminal Art Lovers
Fin dansk janglepop släppt på Matinée Recordings(som även förvaltar Finlands stolthet Cats on fire). Bolagets slogan är "a quality indie pop label" och detta är knappast någon överdrift. Northern Portraits skiva, som föregåtts av två EPs innehåller välpolerad, frisk gitarrpop nästan precis som den från 80-talets senare hälft. Drivet och elegansen imponerar. Dessutom är albumet som helhet väldigt starkt, nästan varje låt är en potentiell favorit. Toppenbra!

Electric Pop Group - Seconds
Ännu en skiva från Matinée som än en gång lever upp till ovan nämnda slogan. Här rör det sig om ett svenskt band och deras andra fullängdare. Det är betydligt mer lågmält än Northern Portrait men influenserna är snarlika och även här återfinns de mjukt jangliga gitarrerna, om än i mindre skala. Det påminner lite om Sarah-bandet Brighter. Texterna är väldigt bra men kanske lite väl sentimentala för den som är den, till mig passar de förträffligt. Det är så vitt jag ser det en klar förbättring från deras föregående album. Tyvärr kan skivan bli lite väl enformig, starkare melodier skulle få det att lyfta.

The Art Museums - Rough Frame
Lo-fi pop med finurliga och snygga anslag. Det kanske bara är jag men öppningsspåret We can handle it doftar minimal wave och retro rymdpop på ett väldigt trevligt sätt. Tydligen använder de sig av gammal teknik ifråga om inspelningsutrustning, trummaskiner och syntar och jag gillar resultatet, ljudet är snyggt. Det är egentligen ganska konventionell indiepop men det är just dessa redan nämnda finurligheter som gör att det sticker ut och blir intressant. Problemet är bara att låtarna inte riktigt är så mästerliga som de följaktligen behöver vara för att göra albumet till just ett mästerverk.

Dum Dum Girls - I will be
Mer lo-fi, mer pop! Det här är trendkänsligt surf-, garage- och girlgroupinspirerat, vi snackar pitchfork liksom. Det påminner mycket om Best Coast men det är ofta lite snabbare och lite "noiseigare". Mindre konventionellt kanske man kan säga. Bra är det i vilket fall.

10 kommentarer:

  1. jag kom på att man ju borde lägga upp mp3or eller åtminstone länka till den musik man skriver om men va fan. det är ju bara att söka på filestube.

    SvaraRadera
  2. vi snackar pitchfork liksom!

    SvaraRadera
  3. jag gillar dum dum girls!!!!!! men jag trodde att det var ett gammalt band!!! /v

    SvaraRadera
  4. jag är fruktansvärt less på vintern vid det här laget. den kan dra åt helvete

    SvaraRadera
  5. vintern kan dra åt helvete och stanna där några år.

    dum dum girls har väl funnits typ ett år, det är ju förresten bara en tjej, dee dee. soloprojekt alltså. det har kommit en samling med de singlar hon släppt tidigare som heter blissed out. om jag fattat det rätt släpps den på kassettband men den finns förstås att ladda ner.

    SvaraRadera
  6. bra tips! electric pop group-sångaren låter lite som Victory VIII's sångare. undra om det är samma. har ni förresten hört breakbots "baby, i'm yours"? originalet är awesome, och siriusmo har gjort en ypperlig remix på den! breakbot kanske iofs ligger mer åt christians håll.

    SvaraRadera
  7. och vad ska alla göra i sommar? jag funderar på att åka till umeå och cykla en massa, samt bada med några/någon av er. vilka är hemma?

    SvaraRadera
  8. jag lyssnade på den remixen idag efter ditt tips, var nice men du har nog rätt i att det väl inte riktigt är min grej. jag hör aldrig hört talas om victory-grejen, vad är det?

    åh i sommar ska jag ha det bra. cyklar och badar gärna med dig! kommer väl vara hemma en del men jag tänkte att man kunde va nere i göteborg nån sväng också. ska vi inte roadtrippa i inlandet också, viktor ska med!

    SvaraRadera
  9. det är stundtals bra! har en skiva som heter international travel scenarios, "on a plane at night" är fin, sen finns det några till bra på den! mycket 50-talssamplingar och rätt falsk sång ungefär!

    himla gott! man kanske kan göra så att du och några till kör från umeå till gbg, hänger här nån vecka eller så, sen följer jag med tillbaks i bilen till umeå igen, och påvägen till umeå kör vi lite fina omvägar och kollar på sjöar och skog? och fält, jag vill se stora, stora fält.

    SvaraRadera