tisdag 25 augusti 2009

Det här har varit en utmärkt sommar ur ornitologisk synpunkt.

Jag har (troligtvis) för första gången i mitt liv sett en blå kärrhök - mycket mäktigt. Utöver det har jag skådat både pilgrimsfalk, tornfalk och havsörn (eventuellt kungsörn) på Gotland, ett duvhökspar har häckat i närheten av Gopa, och fiskgjuse har skådats i Ångermaland. Trevligast av allt är dock att både hägern och tornseglarna har återvänt till Gopa, samt att storlommen aldrig varit talrikare i Gopen - vissa kvällar kunde man se 12-13 st lommar fiska utanför köksfönstret. Magiskt!

Även det häckande sångsvansparet i Grössjön har förgyllt sommaren. Visst har man ägnat åtskilliga timmar sittandes på en sten vid Grössjön, beundrandes dessa estetiskt fulländade skapelser!

Sist men inte minst har en herrans massa lövsångare flyttat in i björkarna utanför mitt fönster. Dom skänker frid åt sensommarens vemod.

Jag lägger in en bild på en storlom, denna sjöfåglarnas konung. Storlommens sång kan förretsne vara det vackraste djurvärlden någonsin skapat, vackrare än nästan all musik som görs av människor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar