tisdag 29 december 2009

2009 ÅRS BÄSTA SKIVOR, SIGNERAT BJÖRN ERIK HÖGBERG


Nyårsafton i övermorgon. Dags att summera!


1. My Guilty Plesaures - Sally Shapiro

2. Man var bland molnen - Anna Järvinen

3. Memory Tapes – Seek Magic (egentligen lika mycket för hans låtar som Memory Cassette. Det är liksom hugget som stucket)

4. Wolfgang Amadeus Phoenix – Phoenix

5. Ayrton Senna EP - Delorean

6. The Drums EP – the Drums

7. Under the Pavement the Beach - Deportees

8. Life of Leisure – Washed Out

9. Sunndream – MillionYoung

10. Fever Ray – Fever Ray

11. JJ n° 2- JJ

12. Love is not Pop - El Perro del Mar

13. Junior – Röyksopp

14. Psychic Chasms - Neon Indian

15. Walking on a Dream – Empire of the Sun

16. Datum – Musette

17. Take my Breath Away - Gui Borratti

18. Panesian Nights – CFCF

19. Songs of Shame – Woods

20. East of Eden - Taken by Trees

21. Tomhet Idel Tomhet – Ingenting

22. Bromst - Dan Deacon

23. Röd – Kent

24. Years - Jamie Long (egentligen lika mycket för allt annat han släppt i år som inte finns utgivet på någon specifik skiva)

25. Fontän – Wintherwhila

26. Two Suns - Bat for Lashes

27. Blood Bank EP – Bon Iver

28. Veckatimest – Grizzly Bear

29. The Pains of Being Pure at Heart - The Pains of Being Pure at Heart

30. Exquisite Corpse EP – Wapaint

31. Yesterday and Today – The Field

32. Merryweather Post Pavillon - Animal Collective

33. What Else – The Crepes

34. LP – Discovery

35. Manners – Passion Pit

36. See Mystery Lights – Yacht

37. Gorilla Manor – Local Natives

38. Actor - St. Vincent (egentligen bara pga. The Strangers)

39. OK Boys - Existensminimum

40. The Crying Light - Anthony and the Johnssons


P.S. Har Wild Nothing släppt en EP än? Isf här han given högt högt högt upp på listan. Det gäller även Symfoniorkestern, Sail a Whale, Tvärvägen, Hajen (numera uppenbarligen Jaw Lesson. Vad är Jaw Lesson för skitnamn egentligen? Skärp dig!) samt ett par till som jag inte kommer på såhär på rak arm. DS.


P.P.S. Den interna rangordningen i toppkvartetten skulle kunna se ut lite hur som helst. Orsaken att just Sally Shapiro fick knipa förstaplatsen var lite för att jag tycker det är en skiva som har fått oförtjänt lite uppmärksamhet, och bitvis oförtjänt medioker kritik. Sally Shapiro är tveklöst bland det finaste vi har i Sverige. DS.


P.P.P.S. Billy motsatte sig initialt att även EP:s skulle vara giltiga på listan. Jag håller inte med. D.S.



17 kommentarer:

  1. kul att du sätter igång!!!! ska lyssna på nåt vettja! kanske från 40 till toppen??? det blir u kul!!!! men åh. man måste väl laddah em allt som du lyssnar på. GU VA JOBBYT

    SvaraRadera
  2. nej du, praktiskt taget allt lär ju finnas på spotify. lääääääääääär ju


    äsch, börja med toppen, det är en myt att man ska spara godbitarna till sist. om jag fick bestämma skulle middagen gå i omvänd ordning, och desserten ätas först

    det är puritanskt självförakt att tvinga sig själv att vänta på något got bara för sakens skull.
    mer hedonism åt folket!

    SvaraRadera
  3. ja men björny det där med mat håller jag med om, i slutet av portionen är man ju mätt, så varför inte äta det godaste i början? liksom!

    men på musik blir man ju aldrig mätt, och jag kommer ju inte lyssna på allt i ett streck så som man gör med en maträtt, äter upp allt på en gång! och det är ju bara bra album, enligt dig, på din lista. börjar man från botten blir det ju bara bättre och bättre och börjar man uppifrån blir det sämre och sämre (hur kul är det!!!!) från positivt till negativt!

    tänk dig att jag blir som man kan bli när man lyssnar ordentligt på musik. ba: fan vad bra!! så jävla bra!! *helt sjuk i huvet* sen bara blir det bättre och bättre!!!

    *svamlar*

    SvaraRadera
  4. förövrigt är jag egentligen emot principen att rangordna konstnärliga uttryck. jag tycker konstens inkommensurabilitet bör beaktas oftare.

    men det är faktiskt ganska kul att göra listor, så jag tycker det är motiverat att jag bryter mot mina principer. kul går före princip!

    SvaraRadera
  5. jag förstår dig, har svårt att säga om saker är bra eller inte (iofs brukar det ju va rätt tydligt om något typ suger). tänker snarare om jag vill lyssna mer på det eller inte, det är ju en sådan smaksak (eller situationssak!!!) liksom!!!

    lister = askul!!!

    bastu = suger

    SvaraRadera
  6. jag gillar din lista! ska också lyssna på det jag inte hört, från ner och upp efter viktors motivering!

    SvaraRadera
  7. vilken jävla samtidsmusikkonsument du är bjukkis, jag har då fan inte lyssnat på 40 nya skivor under nollnio, snarare tio och alla de har varit bra!

    /g

    SvaraRadera
  8. självklart, man ska väl leva i nuet liksom

    SvaraRadera
  9. lägg ner attityden viktor, det här är ingen simpel klagomur

    SvaraRadera
  10. vad pratar du om jävla hund

    SvaraRadera
  11. you know of whom i speak, one by one it will destroy them all

    SvaraRadera
  12. pains-skivan släppptes ju 2008!

    SvaraRadera
  13. haha hade bara hört 9 av dina 40 skiver innan ja börja lyssna räknade jag nu. fan har du med så många för!!

    SvaraRadera
  14. det gjorde den väl inte alls det? den kom ju i år

    SvaraRadera
  15. varför har du aldrig tipsat mig om musette innan? jag kunde ju lyssnat på det här på hur många höstpromenader som helst!

    SvaraRadera