måndag 21 december 2009

Grabbar!
Jag och Torre kom på att vi borde göra som alla andra nuförtiden och knåpa ihop varsin lista på 00-talets bästa skivor och/eller låtar. Själv tycker jag att det känns hopplöst omöjligt att försöka rangordna låtar, så jag föredrar att hålla mig till skivor (00-talets bästa låtar är ju i praktiken samma sak som världshistoriens bästa låtar, och bara idioter tror sig kunna upprätta en kanon över hela musikhistorien. Hela idén med att överföra begreppet kanon till den kulturella sfären är ju för övrigt ren dårskap).

Nåväl, för att komma igång; här är två av mina kandidater till 00-talets bästa låtar:





-

Moscow Olympics är, namnet till trots, mycket bra.

7 kommentarer:

  1. asså panjabi mc-låten är ju helt sinnessjukt bra
    släng dig i väggen håkan!

    SvaraRadera
  2. jaja visstvisst. klart vi ska lista! men att 00-talets bästa låtar skulle vara de bästa någonsin är ett absurt påstående, ren dårskap björn. jag tycker att det främst är mängden bra musik som är skillnaden idag, det kan kännas som att detta gör det svårare att sålla ut de verkliga guldkornen. jag tror iofs att det blir lättare i framtiden, lättare att lyfta fram de bästa albumen från 00-talet och kunna göra rättvisa jämförelser med typ Born in the USA och Our mother the mountain.

    SvaraRadera
  3. Men jag håller med om att det är lättare med album än låtar!

    Förresten skulle man ha haft ett hus så man finge skotta, tänk vad trevligt det vore.

    SvaraRadera
  4. dina kandidater håller ju tyvärr inte.

    SvaraRadera
  5. heartbeat är ju asbra, den andra är cool men inte tip top

    SvaraRadera
  6. jag hajar inte riktigt heartbeat, rätt bra låt liksom.

    SvaraRadera