måndag 27 april 2009



Nu har storspoven äntligen kommit till stan! Det finns inga ord som kan beskriva den glädje man känner när man för första gången hör storspovens sång bringa bud om vårens ankomst!

Andra härliga fåglar som nyligen anlänt hit upp är rödhaken, bofinken, björktrasten, ormvråken, sångsvanen, tranan, kanadagåsen samt bergfinken. Jag tror mig till och med ha skådat både en ryttlande pilgrimsfalk (möjligen tornfalk) och en mäktig fiskgjuse de senaste dagarna.

Och till råge på allt upptäckte jag en livs levande hökuggla (!) i en björk vid Tärnasjön förra helgen. Inte illa!


Jag trodde jag aldrig på fullaste allvar skulle kunna uppskatta någon som definierar sin musik som A'cappella, och experimenterar med massa märkliga kinesiska melodier, afrikanska trummor och Twin Peaks-ljud. Men ack så fel jag hade!:
Glasser (i synnerhet Apply är helt fantastisk)

2 kommentarer: