söndag 29 mars 2009


För ni som inte såg det på TV; Helena Jonsson vann världscupen i skidskytte!

Det är inte varje dag man skriver om sport på den här bloggen, men jag tänkte slå ett slag för skidskytte. Näst efter fotboll är det den sport som gör sig allra bäst på TV. Det som är  så spännande med skidskytte är så klart skjutmomentet. Det är där allt avgörs, missar du med en centimeter har du en betydligt mindre chans att vinna. Det krävs en oerhörd skärpa för att kunna fokusera på skyttet efter att ha tagit ut sig i skidåkningen. 
Det som är så imponerande med Helena Jonsson är att hon nästan aldrig missar. Dagens tävling var direkt avgörande och scenariot såg ut som följande: Jonsson låg sexton poäng bakom Wilhelm i den totala världscupen, vilket innebar att hon  helst måste komma topp tre i denna tävling, och samtidigt hoppas på att Wilhelm inte gjorde det, för att ha en chans att vinna totalen (det är ett komplicerat poängsystem som jag inte tänker gå in på).
De två rivalerna låg jämsides hela tävlingen och både två envisades med att inte missa ett enda skott. Dags för sista skjutningen, de två står bredvid varandra och kan höra om den andre missar eller träffar. Wilhelm börjar med en bom, Jonsson träffar, sedan träffar de båda tre gånger i rad, men Wilhelm missar sista skottet. Nu har Jonsson chansen, hon står kvar lite extra, om hon missar tar Wilhelm hem det hela... Men hon träffar! Nu är det bara att åka in i mål och världscupen är bärgad. Med minsta möjliga marginal. 
Ursäkta min tarvliga redogörelse, men det var en stor händelse för mig, och jag kände bara att jag ville dela med mig av den. Jag fascineras av dessa människor som kan hålla sig iskalla när det gäller som mest (kanske för att jag själv har så svårt för det).
Avslutningsvis måste jag säga att, även om jag inte bryr mig nämnvärt om prisgalor och vem som får vilket pris, Helena Jonsson om någon borde få bragdguldet!




3 kommentarer:

  1. Det var onekligen förstklassig underhållning. Jag håller helt med om att hon är favorit till bragdguldet.
    /Donalbatello

    SvaraRadera