lördag 14 mars 2009

Phoenix, med sin hypermelodiösa musik, är ett band som stått mig tämligen nära hjärtat. Nu har dom släppt sin nya skiva "Wolfgang Amadeus Phoenix" och jag känner mig av någon anledning lite besviken. Den påminner mycket om den senaste skivan "It's Never Been Like That", fast lite mer synthar, och inte lika "slick" ljudbild. Jag tror aldrig jag vart med om den där känslan att man blivit trött på en artist för att dom låter likadant skiva efter skiva, snarare tvärtom, mer av det goda. Om Håkan Hellström skulle släppa 5 skivor som alla lät exakt som "Ett Kolikbarns Bekännelser" skulle jag förmodligen vara en glad kampare, tyvärr funkar det inte riktigt här. Kommer jag alltid känna såhär från och med nu? Är det som med bakfylla, att när man väl fått det en gång, så är man dömd för livet? Jag hoppas inte det, och jag hoppas jag kommer älska skivan om en vecka då jag kunnat lyssna på den koncentrerat i MP-trean. Jag återkommer!

Här finns låtar från skivan!

5 kommentarer:

  1. Får hoppas att Anna Järvinens nya (23e?) blir ett undantag, från denna för dig nya regel. Det får för mig gärna låta exakt likadant.

    Hank

    SvaraRadera
  2. 23e! Jag tror inte hon är kapabel till att göra nånting dåligt. Och med "Killen från Dungen" som producent, lär det inte bli dåligt! Förresten har jag hört från säkra källor att Deportees nya skiva, ska vara genialisk!

    SvaraRadera
  3. Jag är tvärtom, jag har till skillnad från dig haft lite svårt för dom hittils, men jag tyckte 1901 från senaste skivan var asbra. Jag har dock inte hört resten av den så jag ska väl inte uttala mig allt för självsäkert.

    "från säkra källor" hahaha vad menas med det?
    Jag har hört ett par låtar från deras nya (dom fanns utlagda på nån random myspace-sida) och dom lovade ganska gott. Dock saknade de det där country/soul-stuket som gjorde deras första skiva så fin. Men men.

    Anna är som en evig utopi, alltid perfekt

    SvaraRadera
  4. hehehe skivan heter ju Wolfgang Amadeus Phoenix!
    Genialt så det förslår!

    SvaraRadera
  5. Nä, jag ska ladda hem skivan i sin helhet när jag flyttat datorn till där min externa hårddisk ligger.*slö*

    Hehe, Andre, Bye Bye Bicycles sångare, hade hört massa av deras nya låtar i Mattias Glavås studio, då deras nya skiva ska produceras av honom. Jag ville låtsas lite viktig bara! Jag har dock inte hört något, så jag ska nog inte uttala mig alltför mycket!

    Anna är den vackraste jag vet, hon är som typ alla bästa filmer jag sett, och alla bästa låtar jag hört, och alla vackraste människor jag skådat, i en enda person.

    hehe, hybris. men det är faktiskt som du säger genialt.

    SvaraRadera