tisdag 10 mars 2009

Inspirerad av Göteborgs ursäkt till att kunna dricka 5 dagar i veckan, så tänkte jag göra en Quiz/Hyllning till bra låttexter. Priset är en semla när jag träffar vinnaren i fråga, vilket jag tycker är ett ganska fint pris ändå.

Quizet går till så att jag kommer skriva en mening eller två ur en text, och då ska ni gissa vilken låt och artist texten kommer ifrån. Priset utdelas till den som svarar rätt på alla frågor, helst utan att använda Google.

1. "You look like a mirror to me / I am not saying that I think you're ugly / Just hard to look at" 2008 när börjar matchen?

2. "I hope that I can hold on to you / The beauty that I'll never match" 2004 producerad av Jari Haapalainen

3. "But there's no way I can compare / All them seas to this affair" 1975 blod

4. "If you always get up late you never gonna be on time / And thats a shame / Cause I like you / I never see you" 2002 fest

5. "I was fooled by your blouse / Spit out by your mouth" 2007 flanellskjorta

6. "Det känns som jag är 17 år / Det känns som jag är 16 år / Varför är jag här" 2003 quiff

7. "Close my eyes / Feel me now / I dont know / How you could not love me now" 1996 alla hjärtans dag

8. "I'm gonna try for the kingdom / If I can" 1967
LSD
9. "Here is cold / And I'm not here" 2001 flygplan

10. "You can't reach me / Because I'm way beyond you today" 2003 trummmaskin

7 kommentarer:

  1. Tänk om du inte träffar vinnaren förrän efter påsk? Då faller ju hela grejen!

    Jag tycker en vinare låter som ett bättre pris, i synnerhet som du redan är inne på supande.

    Jag tog i alla fall bara Bon Iver och Broken social scene (utan att googla), nästan så att jag blev lite besviken på mig själv!
    Du borde förresten smyga in medvetna stavfel, så att det blir svårare att klistra in texterna på google

    SvaraRadera
  2. Nej, Jag fixar en semla hursomhaver! Men jag tycker det har gått till överdrift och gillar inte supandet, då vore det just snyggt om jag gav en vinare i pris. Plus att vinare inte är sånt som växer på träd, därför måste man köpa dom. dyrt.

    Jag litar på folks egna samvet när det komer till googlandet. Nu har jag iaf lagt till årtal då låten kom ut, samt en ganska frikostig ledtråd!

    SvaraRadera
  3. Tror mig veta att en är Heroin av velvet underground and nico.. Mer än så klarade jag inte. Svårt. Kul idé med frågesport!

    Hank

    SvaraRadera
  4. Med ledtrådarna som hjälp lägger jag till Dylan och Britta Person.
    Låten med svensk text irriterar mig oerhört, det känns verkligen som att jag känner igen den!

    SvaraRadera
  5. jag släpper facit innan detta inlägg kommer för långt bak!

    1. Britta Persson - At 7
    2. Ed Harcourt - Something To Live For
    3. Bob Dylan - You're Gonna Make Me Lonesome
    4. Broken Social Scene - Swimmers
    5. Bon Iver - Creature Fear
    6. Magnus Carlsson - Varför Är Jag Här
    7. My Bloody Valentine - Sometimes
    8. Velvet Underground - Heroine
    9. The Plan - Skies Above
    10. The Radio Dept. - Strange Things Will Happen

    Jag medger att det var väldigt svårt, nästa gång borde jag köra på något tema så man vet vart man ska leta! Jag bjuder både Hank och Milky på semla för försöken tror jag, så fort jag hittar en sån där "datasemla" som kan tänkas finnas på lunarstormsidor!

    SvaraRadera
  6. Magnus Carlsson var det! Attans!
    Jag förväntar mig en vinare din snikna jävel!

    SvaraRadera