fredag 9 oktober 2009

Anteckning 9/10, Lund, Stadsparken, 11.30

Sitter i Stadsparken i Lund. En fontän, framför mig, det kontemplativa ljudet av porlande smattrande vattnet, lugn, ett sanlöst lugn, en oas i studentstadens häktiga vardag. En anrik stad, lärdomsstad. De korsvirkesbyggda 1600-talshusen skimrar av patos.
Jag vet inte om jag längtar hem, för tillfället belåten hur dagarna spelas upp för att sedan, ridå.
Upprepningar, samtal med släktingar, sentimentala dryftningar med mina bröder; om barndomens kaos, om minnen som aldrig tidigare belysts, om vad som väntar oss, olika på lika sätt. Den är nu den intressanta tiden börjar, sa Erik. Gymnasiet formar inte, det driver bara vissa saker igenom en, sållar ut drömmar, ersätts med andra.
Lövträdens grandiosa skepnad finns här på helt annat sätt, inga björkar, ekarna gigantiska, ännu blommar vissa buskar. Solen värmer.
Umeå skönjar jag bara i periferin, stilla och alltmer dimhöljt.

PS. Nobelpristagaren Herta Müller röker som en borstbindare, enligt P O Enquist mer än han själv gör, vilket inte vill säga litet. DS.

3 kommentarer: