söndag 1 november 2009



Jag kom just på att "Allt är tillåtet!" kan misstolkas. Man kan nästan få intrycket att jag har kommit ut ur garderoben som vulgär nihilist. Inget kan vara mera fel, i själva verket är jag ju strikt moralist.

Slagordet "Allt är tillåtet!" syftar, åtminstone i min tolkning, på den teoretiska sfären, inte den praktiska. Givetvis kan eller ska inte alla handlingar vara tillåtna eller ens legitima. Tänkandet däremot, ska vara fritt i ordets vidaste och mest grundliga bemärkelse.

Ett ouppnåeligt, och därtill tämligen borgerligt, ideal förvisso, men jag skulle faktiskt vilja upphöja det fria, kritiska tänkandet till mänsklighetens högsta princip. Ett inskränkt medvetande är liktydigt med en inskränkt tillvaro.


Den som inte är anarkist i tanken är fattig i anden.



1 kommentar: