onsdag 11 november 2009

En till sak. Jag kanske råkade framställa mig själv som en postmodern relativist. Det är, om inte helt så åtminstone delvis, felaktigt. Jag sållar mig i min modernitetskritik snarare till Jürgen Habermas, som såg det moderna ("modern" med betoning på den i grunden borgerliga frihetssträvan med ursprung i upplysningstraditionen) som ett ofullbordat projekt. Problemet är ingalunda frihet i sig, vilket givetvis är bra, utan att liberalismens definition av frihetsbegreppet varit alltför begränsad, och därtill bunden av den europeiska borgerlighetens behov. Detta har lett till att frihetsbegreppet urholkats, missbrukats, misshandlats och använts som ett rättfärdigande av borgerlighetens maktutövning.

Upplysningen ska inte förkastas helt och hållet, istället bör dess genuint frigörande potential återuppväckas efter århundraden av liberal slummer. Man ska så att säga vara noga med att inte kasta ut barnet med barnvattnet!

8 kommentarer:

  1. (inte för att va den som kommenterar om nåt annat än ämnet i inlägget men, blir det något umgänge ikväll?)

    SvaraRadera
  2. haha "barnvattnet" är ju inget ord! badvattnet ska det såklart stå. vad korkad jag är

    b

    SvaraRadera
  3. jaghar iofs lite att göra, men jag tycker definitivt det är läge att träffas, om inte annat så bara en snabbis

    b

    SvaraRadera
  4. hör med chrille vettja, han pratade om att träffas. jag ska fara om nån timme och orkar inte styra upp nåt innan dess

    b

    SvaraRadera
  5. vadå, när kommer du tillbaka då? eller va', hänger inte med nu

    SvaraRadera
  6. jag ska hämta upp ann som kommer med bussen, men jag kommer tillbaka vid elvasnåret skulle jag tro

    SvaraRadera