tisdag 27 januari 2009

Nu har jag sedan imorse suttit och ritat grafer över hur den tekniska substitutionskvotens lutning förändras vid olika produktionsfaktorer. Get me away I'm dying!

För att muntra upp mig ska jag kommentera Torkels senaste inlägg. Jag har bara lystnat igenom det knappt en gång, men så här långt tycker jag att Andrew Birds skiva lever upp till förväntningarna, Carrion Suite, Tenuousness och Fitz and the Dizzyspells är alla utmärkta poplåtar. Plus att det känns som ett genomtänkt album, ett sånt som växer med tiden. Fever Ray blev jag dock tämligen besviken på, knappast dålig, inte alls, men hon saknar den där febriga rytmen som gjorde The Knife så speciella (användandet av "febrig" var förresten inte menat som en ordvits). Hon känns mer ordinär som solo. Men men, det kanske tar sig.

Jag har förresten lyssnat igenom flera skivor idag, skivor jag inte tidigare hört men som fått goda rescensioner och varit med på best of 2008-listor (den enda fördelen med pluggande är att man kan lyssna på musik). Dock idel besvikelser; Deerhunters - Microcastle var mest slätstruket, Calexico - Carried to dust bitvis vulgärt, Vivian Girls självbetitlade album endast påfrestande och Welcome Wagons debut Welcome to the Welcome Wagon nästan ett skämt i sin meningslöshet. Det enda som stod ut i positiv bemärkelse (förutom nämna Andrew Bird) var Animal Collectives nya.

Förresten, av de 12 senaste inläggen har Torkel skrivit 8, det fick jag det till i alla fall när jag av någon anledning räknade. Bravo Torkel!
Elljusspåret är perfekt just nu, rekommenderas starkt.

2 kommentarer:

  1. Ja, i min skumming av skivan var fitz and the dizzyspells definitivt en svängig låt!

    Deerhunter har ju några få fina låtar, men lite ojämna som man brukar säga. Calexico är väl rätt rockiga? har bara fastnat för en låt av dom, och det var egentligen bara med sångaren från Calexico, i en Dylancover.

    Animal Collective har jag trots allas hyllningar inte lyssnat på. Vet att Ivar sagt att jag borde lyssna på det, och Christian gillar det ju tydligen. Får lyssna när jag lyssnat sönder Bon Iver och Andrew!

    Tack för bravo:t förresten, allt som behövdes var 2 väldigt sysslolösa dagar.

    SvaraRadera
  2. Egentligen var det väl inte oväntat att de du nämner inte tjusade dig. Åtminstone inte Calexico, det är bara förutsägbart och alls inte bra. Folk(kritiker) verkar bara fått för sig att det är årets bästa altcountry men bra är det ju som sagt inte. Helt objektivt sett dårå, jag menar: både du och jag kan inte ha fel, det vore orimligt! Gällande Vivian Girls instämmer jag kort och gott till ditt omdöme även om jag bara gav dem en liten chans. Animal Collectives känns så här långt bra och nu ska jag försöka ladda ner Andrew Birds.

    Deerhunter har jag förövrigt inte ens hört talas om!

    SvaraRadera