torsdag 29 januari 2009


Nu ska jag skriva ett kort, pretentiöst och faktiskt ganska dumt inlägg angående den eviga hund vs. kattdebatten. Om man definierar debatten, eller snarare debattens objekt, i nietzscheanska termer, kommer man givetvis fram till att katten representerar det Nietzsche kallar ”härskarmoralen” (eller det mer nazistanstrukna begreppet herrefolksmoralen), medan hunden snarare får klä skott för den av kristendomen influerade ”slavmoralen”. Eftersom jag tycker att Nietzsche är en av de största jubelidioterna i det västerländska tänkandets kanon (jag kan inte för allt i världen förstå varför stora delar av vänstern helt okritiskt omfamnar hans teorier), tvingas jag således ta parti för hunden.
Hade det inte varit för Nietzsche hade jag föredragit katt.

Jag lyssnar också på Äppelöga. Med stor glädje dessutom.


1 kommentar:

  1. 1-0 till hunden! Ar detta ett resultat av diskussionen igår? Äppelöga äger. Tycker den tar slut för snabbt varje gång jag lyssnar på den, vilket nog ska tolkas som en komplimang! Nina Ramsby ikväll?

    SvaraRadera